EHBO Logo
Print pagina

Portofoongebruik

Richtlijn: berichtwisseling volgens “simplexmethode”
- Antwoorden nadat de “ zender” ophoudt met zenden
- Elkaar in de reden vallen kan niet
- Het gesprek verloopt via “ radioprocedure” waarin afspraken zijn vastgelegd

Spreken:
- Spreekwijze als in een normaal gesprek, beklemtoon op de juiste wijze. Geen pauzes in de zin zodat zinsverband verloren gaat dus…korte zinnen
- Snelheid: gelijkmatig niet te vlug (ook de laatste woorden van de zin!) Hanteer bv dicteer snelheid, zodat de ontvanger kan meeschrijven.
- Stemvolume: duidelijk/nauwkeurig : niet schreeuwen. Microfoon op ongeveer 15 cm van de mond houden en daar houden (ook als u het hoofd draait)

Duur van het bericht:
- Kort en zakelijk
- Alleen herhalen wat echt nodig is
- Geen mededelingen die niets met de “calamiteit” te maken hebben of waar u mee bezig bent. (dus geen namen van s.o. en overige privé mededelingen= let op! “ anderen” luisteren mee)
- 1 sec. wachten met spreken nadat de zendknop is ingeduwd. En ook 1 sec./ wachten wanneer het tegenstation overgaat van spreken naar luisteren.

Uitvoering van de radio procedure:
Het oproepen van een station gaat als volgt: (bv Klaas met Piet)

Klaas:
1. Hier Klaas voor Piet
2. Inhoud van het bericht
3. Over

Piet:
1. Hier Piet voor Klaas
2. Herhaling of beantwoording van het laatste bericht
3. over

Deze procedure wordt gebruikte bij elk bericht wat wordt doorgeven. Indien je geen antwoord meer verwacht eindig je met: uit

Het voorrangsbericht
Indien bijvoorbeeld de uitvoerende EHBO-er bij de inzet zelf een ongeval heeft kan men een noodprocedure nodig hebben. Het derde station roept dan direct nadat het woord “ over” is gebruikt enkele malen rustig het woord: SPOED. Dit eventueel net zo lang herhalen totdat berichten verkeer wordt onderbroken.


Lijst van uitdrukkingen
Hier: Deze uitzending is afkomstig van het station, waarvan de naam van de gebruiker volgt
Over: Dit is het einde van mijn uitzendign en ik verwacht antwoord
Uit: Dit is het einde van mijn uitzendign en ik verwacht geen antwoord.
Begrepen: Uw mededeling heb ik begrepen
Correct: Uw opmekring/mededeling is juist.
Wacht: Wacht tot u weer wordt opgeroepen
Alle stations: Mededeling tot alle stations in bepaald kanaal, waarop geen antwoord mag worden gegeven.
Herhaal: Herhaal het aangegeven gedeelte van uw laatste uitzending.
Herstel: In deze uitzending is een fout gemaakt. Ik vervolg met het laatste woord dat goed werd uitgesproken.
Schakel naar kanaal: Verzoek om te schakelen naar een ander kanaal.
Schakel naar kanaal…nu: Opdracht om te schakelen naar een ander kanaal
Roepnaam: Naam van de EHBO-er of van de Post.